Pikekyss!

Pikekyss (eller marengs) har alltid vært noe av det beste jeg vet. Bare server meg marengs og jeg er sjarmert. Første gang jeg besøkte tanten til Jørgen fikk vi servert deilige hjemmelagde marengs, med friskebær og krem. Det var så utrolig godt! Akkurat passe søtt og surt. Nam nam. Her om dagen satt jeg og tenkte på hvor utrolig godt det var, og hvor poppis kjæresten min syns det var. Det var da det gikk opp et lys for meg at jeg kanskje kunne klare å lage dette selv.

Bladde litt i kokeboken jeg fikk av besteforeldrenne mine til jul (og googlet litt). Og vipps var jeg i gang med og skille eggeplommene fra eggehvitten. Marengs er jo super enkelt å lage. Eneste som er viktig å passe på er at når man skiller eggeplommen fra eggehvitten, at det IKKE må komme med noe eggeplomme.

Du trenger:

6 eggehvite og 400 g sukker

Pisk eggehvitene uten å tilsette sukker til du får et hvitt og halvstivt skum. Deretter tilsetter du litt og litt av sukkeret (en spiseskje av gangen) og fortsetter å piske til blandingen blir enda litt stivere, og til slutt veldig stivt (det må være så stivt at det ikke renner utover).

For å få fine marengs helte jeg marengs-blandingen over i en plastikkpose og lager marengs i fine krusseduller. Du kan selvsagt lage en litt mer rustikk variant og bruke to spiseskjeer, men det ser du selv.
Stek marengsen i en forvarmet ovn på 100 grader i 1 time. For å få dem gode og tørre på utsiden og myke inne oppnås best med å skru av ovnen uten og åpne ovnsdøren og deretter la marengsen “overnatte” i ovnen frem til neste dag. Marengs holder seg veldig godt i en lufttett beholder, så hvis du skal ha gjester kan du gjerne lage dem noen dager i forveien.

I dag, 3 dager senere er marengsen på sitt beste. Jeg har laget tante Magitts super gode dessert, og gjett om jeg fikk stjerne i boka hos kjæresten. Tusen takk til deg Margitt :)

 

Legg igjen en kommentar

